UMJETNOST ODABIRA: 2 TEHNIKE PALJENJA KERAMIKE ili ZAŠTO SU GLAZIRANJE I TEHNIKE PALJENJA KERAMIKE VAŽAN FAKTOR KOD BIRANJA KERAMIČKIH POKLONA
ZAŠTO BI SE PROSJEČNI KUPAC UOPĆE TREBAO ZAMARATI TEHNIKAMA I ČUDNIM RIJEČIMA
Osim ako nisi keramičarka, sigurna sam da kad biraš poklone od keramike uopće ne razmišjaš o glazuri i tehnici paljenja. Ako nisi keramičarka možda niti ne znaš da paljenje zapravo označava pečenje gline i keramike u posebnim pećima.
No ne radi se samo o estetici. Promišljajući o detaljima zapravo iskazuješ svoju informiranost ali i poštovanje prema umjetnosti. Ujedno biranju poklona daješ smislenije i dublje značenje.
Poznavajući teoretske osnove glaziranja i paljenja keramike pokazuješ visoku razinu svjesne brige i pažnje s kojom biraš poklon i svojim novostečenim znanjem dodatno ćeš razveseliti, zaintrigirati i impresionirati primatelja poklona.
Bez obzira na to jesu li Ptice sreće stvorene tradicionalnim ili alternativnim tehnikama, rezultati su osebujni jedinstveni umjetnički pokloni. U ovom članku opisat ćemo razlike. To će ti pomoći razumjeti i cijeniti umijeće izrade, vještinu i vrijeme koje se ulaže u svaku Pticu sreće.
(Možda će ti biti zanimljivo pročitati više, čak i ako trenutno ne razmišljaš o kupnji keramike kao poklona, već samo gledaš ili razmišljaš o tome da postaneš lončar/ica ili se kreneš baviti keramikom kao hobijem.)
PRIJE NEGO POČNENO PRIČATI O 2 TEHNIKE PALJENJA KERAMIKE RECIMO PAR RIJEČI O SAMOJ IZRADI
Keramika se izrađuje na mnogo različitih načina. Roboti mogu proizvesti milijarde komada keramike u minuti. Lončari oblikuju na lončarskom kolu. Mnogi stvaraju predmete lijevajući tekuću glinu u kalupe.
U Art Studiju Laura Rainbow glina se oblikuje ljudskom rukom i gotovo bez alata.
Skladna, vizualno upečatljiva jata keramičkih Ptica sreće rađaju se u Art Studiju Laura Rainbow samo nekoliko puta godišnje. Proces izrade je spor i dugotrajan, što čini skulpture i figure Ptica sreće još dragocjenijima. Pažljivo izrađena od grumena prave gline, svaka Ptica sreće je ručno oblikovana, ručno polirana i ručno glazirana. U našem studju koristimo mnogo više od 2 tehnike paljenja keramike.
Oblici i veličine ptica su različiti. Neke su voluminoznije, prikladne za veće prostore ili kao središnji ukras na blagovaonskom ili dnevnom stolu. Neke su dovoljno male da stanu u dječju ruku ili žensku torbicu. Koliko god različite ptice bile, umjetnica teži stvoriti jata koja su vizualno upečatljiva, uravnotežena i skladna. Stilizirane Ptice sreće iz jednog jata mogu se kombinirati i slagati s pticama iz drugih jata prema željama i vizualnim preferencijama kupca.
ŠTO JE GLAZIRANJE I ČEMU SLUŽI?
Glazura je gusta tekućina. Na keramički predmet se nanosi na razne načine. Na visokoj temperaturi pretvori se u staklo i fuzionira s keramičkim predmetom. Kao rezultat nastala je glatka i vodootporna površina. U Art Studiu Laura Rainbow nanosimo glazuru na biskvitno pečene Ptice sreće polijevanjem i kistom.
Različite glazure i završne obrade stvaraju različite površinske efekte. Pri odabiru poklona za sebe ili druge dobro je uzeti u obzir taktilnu kao i vizualnu dimenziju i usporediti ih s karakterom osobe koja prima poklon.
Visoko sjajna glazura možda više odgovara živahnijoj osobi otvorene prirode. Prigušenija mat glazura ili keramika bez glazure su možda bolji odabir za samozatajnu osobu. Razumijevanje ovih opcija i razumijevanje barem 2 tehnike paljeja keramike omogućuje ti personalizaciju poklona na dubljoj razini. Ujedno je to odlična tema za početak razgovora, zanimljivu diskusiju o keramici i umjetnosti općenito
17 KORAKA PLUS 2 TEHNIKE PALJENJA KERAMIKE
U svojoj knjizi “Boy in a china shop”, Keith Brymer Jones naveo je točno 15 procesa izrade keramike koji prethode glaziranju. U ovom članku se bavimo samo posljednjim fazama izrade keramke- glaziranjem i završnim paljenjem. Točnije pričamo o 2 tehnike paljenja keramike.
POVIJEST GLAZIRANJA I PALJENJA KERAMIKE
Mnoge tehnike glaziranja i paljenja keramike prožete su bogatom kulturnom poviješću. Raku, primjerice, potječe iz Japana, dok glaziranje majolikom ima korijene u renesansnoj Italiji. Odabir keramičkog poklona na temelju ovih tehnika pokazuje uvažavanje kulturnog nasljeđa i dodaje dublje značenje tvom poklonu.
Određene tehnike paljenja zahtijevaju više vremena i vještine. Nastala keramika, potencijalno je traženija i vrednija.
ZAŠTO SE KERAMIKA GLAZIRA?
Proces glaziranja i pečenja ključan je u određivanju konačnog izgleda svakog keramičkog komada, uključujući Ptice sreće. Naše ptice su stvorene da postanu originalni pokloni za posebne ljude, posebne prigode, lijepe domove, urede i druga radna mjesta i nikada nećeš pronaći dvije iste. Slične da, ali nikada iste.
Pazi, kupci vrlo često biraju Ptice prema svom ukusu a onda shvate da se ne mogu rastati od njih. Poklon namijenjen nekom drugom postaje poklon samom sebi. (Lakše je odmah odabrati dvije Ptice sreće. Jednu pokloniš sebi, drugu kao originalan umjetnički poklon daruješ dragoj osobi.)
PEČENJE KOJE KERAMIČARI ZOVU PALJENJE KERAMIKE
POSLJEDNJE PALJENJE
Svaka Ptica sreće prolazi kroz nekoliko paljenja. Posljednje paljenje je moguće izvesti u raznim tehnikama. U ovom ćemo se članku dotaknuti samo dvije vrste paljenja. Usporedit ćemo 2 tehnike paljenja keramike.
- Tradicionalno paljenje koje se koristi za npr kameninu i terakotu
- Alternativno paljenje koje se zove RAKU.
2 TEHNIKE PALJENJA KERAMIKE
TRADICIONALNO PALJENJE
Tradicionalna metoda paljenja koristi se stoljećima i okosnica je industrijske, obrtničke i umjetničke proizvodnje lončarije i keramike do danas.
U tradicionalnom procesu paljenja glazirana keramika ohlađena na sobnu temperaturu slaže se golim rukama u hladnu peć. Keramički predmeti moraju biti dobro razmaknuti i ne smiju se dodirivati. U protivnom mogli bi se fuzionirati. Nakon što polako dostigne vršnu temperaturu preko noći, peć se ostavlja nekoliko dana na prirodnom sporom hlađenju.
Prerano otvaranje peći i naglo hlađenje keramičkih predmeta neminovno rezultira napuknućima, pucanjem i eksplozijama.
Cjelonoćno paljenje i čekanje da se peć ohladi može potrajati između 3 i 7 dana.
REZULTATI TRADICIONALNOG PALJENJA KERAMIKE
Iako u izradi keramike uvijek postoji element iznenađenja, uzbuđenja i sreće stvaranja nečega iz ničega, rezultati tradicionalnih paljenja su dosljedni i prilično predvidivi. Tradicionalne metode u kojima nema naglih oscilacija temperature su manje rizične. Keramika koja nastaje kao rezultat tradicionalnog paljenja je estetski profinjena, bogatog kolorita s površinama koje variraju od glatkih i poliranih do grubo teksturiranih.
RAKU PROCES
Prva raku keramika izrađena za japansku ceremoniju čaja. Međutim raku keramika je porozna i cijeni se prvenstveno zbog svojih umjetničkih i dekorativnih kvaliteta.
U raku paljenju keramički predmet se vadi iz užarene peći dugim željeznim kliještima i podvrgava se rapidnom procesu hlađenja.
Užareni komadi izvađeni iz vruće peći stavljaju se u gnijezda lako zapaljivih materijala. Raku, sa svojim elementima slučajnosti i dramatičnim rezultatima, stalan je izazov za umjetnicu koja širi granice ekperimentiranja s glinom i vatrom. Proces je interaktivan i fizički zahtjevan. Rezultati su jedinstveni. Dva komada keramike nisu i ne mogu biti identična.
RAKU PALJENJE
Budući da je keramika podvrgnuta ekstremnom toplinskom šoku, glazura puca a u pukotine ulazi dim. Šare koje nastaju su nepredive i zato se rezultat iščekuje s velikim uzbuđenjem. Radi drastičnih emperaturnih razlika ponekad i sami komadi keramike pucaju ili čak eksplodiraju. Raku pečenje je nevjerojatan, fascinantan i potpuno nepredvidljiv keramički proces.
Keramika izrađena u raku tehnici je doslovno uvijek jedinstvena i nemoguće je znati točan rezultat.
No, iskustvo mnogogodišnjeg eksperimentiranja s različitim formama, glazurama, debljinom glinene stijenke itd. omogućuje određenu razinu predvidivosti. Tako se pruža mogućnost da ptice u jatu Ptica sreće budu slične i vizualno skladne jedna s drugom.
RAKU PALJENE PTICE SREĆE
Možemo reći da su Ptice sreće fuzija zemlje (gline), vatre, vode i zraka (dima).
Iako će čitanje PRIČE i gledanje kratkog videa https://artstudiolaurarainbow.hr/en/our-story/ o Pticama sreće samo po sebi dati dobar početak i zanimljivu priču za podijeliti sa sretnim primateljima svog poklona, sada znaš više.
Kao netko tko traži poklon za sebe ili svoje najmilije, sada razumješ zašto su neke Ptice sreće, iako manje po dimenziji, skuplje od svojih većih inačica.
USPOREDBA 2 TEHNIKE PALJENJA KERAMIKE
Najočitija razlika između tradicionalnog i alternativnog pečenja je raspon i kontrola temperature paljenja. U tradicionalnom pečenju opisanom gore, temperatura paljenja se pažljivo kontrolira. Povećava se postupno i završava vrlo sporim periodom hlađenja.
Postoji mnogo različitih takozvanih alternativnih pečenja keramike, a jedno od njih se zove raku. Raku omogućuje čudesno umjetničko eksperimentiranje, a rezultati su osebujni pokloni izvanzemaljske estetike.
ZAŠTO JE DOBRO ZNATI RAZLIKU IZMEĐU TRADICIONALNOG I ALTERNATIVNOG PALJENJA KERAMIKE
- Poznavanje procesa izrade i odabir bilo kojeg komada keramike na temelju njegove završne glazure i tehnike pretvara proces darivanja u promišljeno iskustvo. To ti daje priliku da odabereš komad keramike znajući njegov kulturološki i povijesni značaj.
- Bez obzira jesu li završene na tradicionalan način ili u jednom od alternativnih pečenja poput rakua, Ptice sreće su stvorene da obogate domove, personaliziraju radne prostore, promiču svjesnost, povezanost sa Zemljom i prirodom. One su simbolični podsjetnici na važnost slobode i mira za ljudsku sreću.
SADA ZNAŠ KOJE SU 2 TEHNIKE PALJENJA KERAMIKE
Sada kad znaš razlike između trdicionalnog i raku paljenja, pokušaj odrediti u kojoj od te dvije tehnike paljenja su izrađene Ptice sreće koje ti se najviše sviđaju. Možda neke nećeš znati prepoznati. To je zato što su izrađene nekim drugim alternativnim tehnikama i o njima ćemo pisati u nekoj drugoj prilici.
MOJA ŽELJA
Za kraj želim ti da poklone biraš intuitivno i informirano. Hvala ti na čitanju. Uđi u trgovinu ovdje